Thursday, 15 May 2014

"Tidakkah kau mengerti?"

dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang..
segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.. mencari buat aku banyak diam beberapa bulan ni. ya dalam situasi yg K.E.L.I.R.U. pheww DAN BILA....

Bila ada banyak yang kita ingin suarakan..
dan dalam masa yang sama kita takut tidak sempat suarakan.
bila kita ada banyak dosa..
dan kita takut Allah masih tidak terima taubat kita..
bila kita ada banyak kesayangan di dunya ini 
dan bila kita lupa bahwa kita akan mati 
dan kita akan berhadapan dengan Allah.


selalu ingat.. setiap apa yg kita buat..tanya diri? "Allah redha?" ok. bismillah. dan hari  ini cuma ingin mengatakan tentang K.E.Y.A.K.I.N.A.N. ya. keyakinan tentang dua perkara.

PERTAMA, keyakinan kita bahawa "kita buat baik dengan orang lain..sebenarnya kita buat baik untuk diri kita sendiri." dalam erti kata lain. bila kita bantu orang lain sebenarnya kita bantu diri kita sendiri. bila buat sesuatu.. dan bila masa kita tanamkan keyakinan ini..in sha Allah kita akan rasa lebih positif dan lebih berlapang dada dalam buat baik :) berlapang dada ni macam mana? bila masa kita ada rasa selalu sangka baik dengan Allah :)  Allah ada pesan, 

"Jika kamu berbuat baik bererti kamu berbuat baik untuk dirimu sendiri. Dan jika kamu berbuat jahat, maka kerugian kejahatan itu untuk dirimu sendiri...." *Al-Isra: 7

dan Allah pesan lagi..

"Siapa yang mengerjakan kebajikan, maka pahalanya untuk dirinya sendiri, dan barang siapa berbuat jahat, maka dosanya menjadi tanggungannya sendiri. Dan Tuhanmu sama sekali tidak menzalimi hamba-hambaNya." *Fussilat: 46

dan Allah pesan dan pesan lagi....

"Siapa yang mengerjakan kebajikan, maka itu untuk dirinya sendiri, dan siapa yang mengerjakan kejahatan, maka itu akan menimpa dirinya sendiri; kemudian kepada Tuhanmu kamu dikembalikan."*Al-Jasiyah: 15

"tidakkah kau mengerti?"

*ce dengar lagu "healing" dari sami yusuf..ya Allah. liriknya simple tapi maknanya sangat bermakna. ya "lets start healing..healing.. ya bantu orang sebenarnya kita tengah bantu diri kita sendiri. tu mesej utama dari lagu tu. 

hm. KEDUA, keyakinan kita bahawa Allah itu adil dan yakin bahawa, "aku dahulukan urusan akhirat, Allah akan bantu urusanku di dunya." berkata mengenai A.D.I.L. takkan habis di dunya. akan selau banyak persoalan. tak redha mungkin. "aku lah tu." sampai pada ketika, aku berkata pd diri.. "kadang..kita harus berhenti menuntut keadilan utk diri kita sendiri demi kebahagian orang lain. DAN.. terus bersangka baik dengan Allah. ya Allah Adil. dan sebenarnya saya cuma perlu B.E.R.S.A.B.A.R. 
kan dalam Quran dah kata....

"Bukankah Allah Hakim yang paling adil?" *At-Attin: 8 

Dan ayat ini. buat saya terdiam. masih ingin menghukum orang? mengadili dia siapa? mengadili apa dia buat? berhenti mengandaikan.  Allah tahu apa yg ada di hati setiap manusia. Allah tahu. 

"Dan rahsiakanlah perkataanmu atau nyatakanlah. Sungguh, Dia Maha Mengetahui segala isi hati."
*Al-Mulk: 13

"sebenarnya.
kita cuma perlu bersabar."
senyum.
Berkata tentang urusan dunia dan urusan akhirat. fuhhh kita dahulukan yg mana? kita lebihkan yg mana?  jawapan : tanya diri, doa kita lebih cenderung kepada dunia atau akhirat?? 
*pasu pecah. tuppp kaki terkena kaca. malu dengan diri sendiri. oh maii!

Mcm prinsip sy tahun ni..cuma ingin tingkatkan kepercayaan pada Allah. In Sha Allah. ya sy tengah buat eksperimen. hah? yap. sy percya kalau kita dahulukan Allah dlm setiap perkara.. percayalah.. Allah akan bantu kita utk urusan2 dunia. pernahlah suatu ketika dulu..tgh azan subuh ni.. masih duk tip tap tip tap depan komputer.. tiba2 laptop jem. ya Allah. kita tangguhkan urusan Allah.. Allah akan tangguhkan urusan kita. pengajaranya,  bila masuk solat.. tinggalkan semua. letakkan kepercayaan pada Allah. ok kita terai.

dan peristiwa seterusnya mengenai KONSTANTINOPEL.


"Alif Lam Mim. Bangsa Romawi telah dikalahkan(romawi timur yg berpusat di KONSTANTINOPEL), di negeri yang terdekat dan mereka setelah kekalahan itu akan menang, dalam beberapa tahun lagi. Bagi Allah urusan sebelum dan setelah (mereka menang). Dan pada hari (kemenangan bangsa Romawi) itu bergembiralah orang-orang beriman, karena pertolongan Allah. Dia menolong siapa yang Dia kehendaki. Dia maha perkasa, maha penyayang. itulah janji Allah. Allah tidak akan menyalahi janjinya, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui." *Ar-Rum: 1-6

daripada ayat dia atas.. pengajarannya.. letakkan keyakinan dan kepercayaan kita kepada Allah. janji Allah pasti. so, end of the story.. usaha dan yakin bahawa kita buat baik utk diri kita juga. yakin Allah tu adil. sebaik2 penghukum. *bak kata miley cyrus, "remember only God can judge ya.. forget the haters cause somebody loves yaa.." #wecantstop! dan yakin jika kita dahulukan urusan akhirat..Allah akan bantu urusan yg lain. kita usaha. last but least. sempena 16 mei.. cuma nak ucap "selamat hari guru" ^_^ terima kasih cikgu. terima kasih semua dan minta maaf dari kenaikan sampai keturunan dalam belog ini. dan jika ada salah.. maka tegurlah :) saling memperbetulkan. saling memperbetulkan tu apa? saling sayang. saling caring to each other. well, "love is actually another name for care." gitu. *ok muntahhhhh pelangi 


"saya tak baik tapi tak jahat. sy tak bijak tapi tak bodoh." apa ni? 
"ok sy tengah usaha jd baik dan jadi bijak." gitu. ahak. ok bai. hahhhh.