Thursday, 17 October 2013

Manusia Biasa...


dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang..

Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.. alhamdulillah masih diberi nikmat hidup. annyeongg! *penangan heirs! semoga masih di bawah jagaan Allah. hey coconut shake! today is wednesday! ekceli.. tatau nak buat opening apa.. ntah kenapa dan ntah bagaimana.. fine.. puisi sekerat "bukan siapa-siapa"

kerana aku bukan siapa-siapa..
aku menjarak..
kerana aku bukan siapa-siapa..
aku tiada apa-apa..
maka aku memilih yang biasa-biasa.. *too be continue....ngeh!!

fuhhhh...semoga Allah redha..
semoga Allah sayang..
semoga Allah jaga..
proud to be a muslima!!

ehemm! ceritanya mcm ini.. masa tengah duk doa after solat..tersedar suatu hikmah "solat lima waktu." apa? apa? Allah seru kita solat lima waktu. *diulang 5 waktu.. subuh zuhur asar maghrib isyak. setiap waktu biasanya kita berdoa apa? antaranya yg wajib kita selalu doa berbunyi.. "Allah ampunkan dosa-dosaku................." ya Allah.. setiap waktu kita berdoa seperti ini seolah-olah kita bersih dari dosa. Allah semoga doa ini termakbul setiap waktu selepas kita solat.. jadi tidak mengapa kalau aku pergi selepas itu. In sha Allah.. "Allah itu maha pengampun.." seringkali ayat ini kita temukan dalam Quran.. seringkali.. jappp! kalau dosa kita pada Allah kita sudah mohon ampun.. bagaimana dengan dosa sesama manusia? huhhh... ok..pertama kalinya.. sy nak buat announcement!! *tarikh nafas laju-laju

"awak-awak yang saya sayangi kerana Allah..sihat? *ngeh3x!! ok..kita siapa? kita sama. kita sama-sama cucu adam.kan?*intro! maka, saya memohon maaf from the deep of my heart ;'( seandainya ada salah yang saya lakukan sama ada yang saya tahu atau tidak tahu..andai saya tiada esok..hanya kemaafan hadiah yang terakhir dan paling bahagia saya minta. hanya dengan kemaafan. maka, maafkan saya.. mungkin perkataan maaf saya tidak semua yang dengar..tidak semua yang sempat saya katakan pada anda sendiri.. tapi suatu saat..saya berharap semua dengar..sampaikanlah :) in shaAllah..dengan izin dia. " *nasib tulisan ni ta boleh kaler pink. feel sikit! well..biru itu simbol kejujuran. u like blue? i like blue :D

"dengan ini saya............memaafkan julianah ahmad." terima kasih anda dah maafkan.. semoga Allah ampunkan dosa kalian. *nampak tak ada unsur paksaan disitu? sengih! hehe.. ok say, "astagfirullah lil mukminin wal mukminat" 27x

Allah.. tersedar suatu hakikat lagi... kenapa ya kita kena takut dengan Allah?

"kerana...Allah maha kuasa atas segalaaaaaa sesuatu." *jawapan yg simple, short dan bermakna.

"....Sungguh Allah maha penerima taubat, maha penyayang." *An-Nisa :16
"....Sungguh Allah maha pengampun, maha penyayang." *An-Nisa : 23
"....Sungguh Allah maha mengetahui, maha bijaksana." *An-Nisa : 24
"....Sungguh Allah maha penyayang kepadamu." *An-Nisa : 29
"....Sungguh Allah maha mengetahui  segala sesuatu." *An-Nisa : 32
"....Sungguh Allah maha menyaksikan segala sesuatu." *An-Nisa : 33
"....Sungguh Allah maha tinggi, maha besar." *An-Nisa : 34
"....Sungguh Allah maha mengetahui, maha teliti." *An-Nisa : 35

Sungguh.. kenapa susah sangat nak percaya? kenapa masih suka bersangka-sangka.. menduga-duga? kenapa sedikit sekali di antara kita bersyukur? kenapa susah sangat nak ikhlaskan semuanya? *keep asking myself  dia, "ikhlas itu adalah bila masa kita berhenti mengatakan kenapa."

"Katakanlah (Muhammad), 'siapakah yang memberi rezeki kepadamu dari langit dan bumi, atau siapakah yang kuasa (menciptakan) pendengaran dan penglihatan, dan siapakah yang mengeluarkan yang hidup dari yang mati, dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup, dan siapakah yang mengatur segala urusan?' maka mereka akan menjawab, 'Allah.' Maka katakanlah, 'mengapa kamu tiodak bertakwa (kepadaNya)?" *Yunus : 31 

"Dan kebanyakan mereka hanya mengikuti dugaan. Sesungguhnya dugaan itu tidak sedikit pun berguna untuk melawan kebenaran. Sungguh Allah Maha mengetahui apa yang mereka kerjakan." *Yunus : 36

"Ingatlah, milik Allah meliputi siapa yang ada di langit dan siapa yang ada di bumi. Dan orang-orang yang menyeru sekutu-sekutu selain Allah, tidaklah mengikuti (suatu keyakinan). Mereka hanya mengikut persangkaan belaka, dan mereka hanya menduga-duga." *Yunus : 66

Allah. semakin aku buka dan fahami selembar demi selembar..sesekali aku terhantuk..tuppp! ya..Allah maha segalanya..tapi kita? masih tegar kat dunya nih. tak takut. seolah-olah.."dunya ini aku yang punya!!!" astaghfirullah.. ingat,

"Sesungguhnya Allah tidak menzalimi manusia sedikitpun, tetapi manusia itulah yang menzalimi dirinya sendiri." *Yunus : 44

dan..lagi satu ayattt yang cukup bermakna. membacanya seolah-olah bommmm jatuh atas kepala.

"Dialah yang menjadikan malam bagimu agar kamu beristirehat padanya, dan menjadikan siang terang benderang. Sungguh, yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang-orang yang mendengar." *Yunus : 67

dulu.. selalu duk ucap.."MALAM MASIH MUDA. MALAM MASIH MUDA. MALAM MASIH MUDA." duk buat apa? "online...tengok movie...study...eh?" Allah..malu dengan diri sendiri. Malu. Allah dah bagi siang untuk segala urusan dunya tapi hang mai bawa sampai ke malam.. sampai tiada waktu untuk Dia.. sayang betul hang kat dunya kan?! dan sebagai denda.. jangan ONLINE fb..eh salah.. kurangkan.. elakkan.. Oh Allah.. tanamkan kecintaanku pada akhirat lebih dari kecintaanku pada dunya.

dan satu ayat yang sangat menenangkan hati....terasa semangat nak usaha jadi budak baik.. cehh!

"Bagi orang-orang yang buat baik, ada pahala yang terbaik(syurga) dan tambahannya (kenikmatan melihat Allah). Dan wajah mereka tidak ditutupi debu hitam, dan tidak pula dalam kehinaan. Mereka itulah penghuni syurga, mereka kekal di dalamnya." *Yunus : 26

1 2 3 in just three seconds! i fell in love with this ayat! jatuh cinta dengan perkataan boleh.. ya kalam dari Allah semuanya indah.. jatuh cinta dari perkataan manusia.. sesekali jangan! jatuh cinta kerana action.. action yang bagaimana? action yang toward to Allah SWT.. to Rasulullah SAW..to mak..to mak..to mak..dan to bapakkk! kak kata..kalau nak cari 'friendship' till jannah..cari yang respect mak bapa. the one who respect mak bapa the one who near to Allah. dekat dengan Allah bereti dekat dengan syurga :))

kredit to surah Yunus..surah At taubah..surah An Nisa..banyak mengajar :) bohot syukriya Allah. terima kasih for everything. betul kata budak tu... 

“What attracted you to Islam?”
“The more I read about it, the more I loved it.”

lastly, mari kita sesama berpuisi..... *terasa terinspirasi utk buat puisi mcm mbak Tia Setiawati :)


"manusia biasa..."

aku cuma manusia biasa.. tidak mengharap yang luar biasa untuk "stay".. singgah sebentar untuk mengetuk pintu hati ini sudah buat aku cukup bersyukur :) saat kita menunggu yang luar biasa.. mohon pada Allah supaya beri kita hidayah dan kekuatan untuk "istiqamah" kejalanNya.. ya istiqamah.. sesuatu yang paling susah tapi paling disukai Allah.. ya Allah suka manusia yang buat sesuatu secara berterusan walau sedikit.. *diulang berterusan.. 
i
“ Amalan yang paling disukai Allah ialah pekerjaan yang berterusan (istiqamah) walaupun sedikit”. -Riwayat Al-Buqhari dan Muslim.

Sampai ketemu lagi.. wo ai ni fillah!! mujhe maf kartiyo..if ada yang tersalah..maka tegurlah ya :))

No comments:

Post a Comment