Wednesday, 11 September 2013

Cinta itu rindu kan? kan? kan?

dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang..

fuh fuh fuh!! *tipu habuk! sayang-sayang saya sihat? #muntah10balang =='
ok..suatu ketika..pernah terdetik di hati ini...apa yang buat diri ini tertarik dengan "Islam"? tup.
ok..sekarang sy nak tanya balik, "apa yang buat korang semua tertarik dengan Islam?" *fikir 5min! no. only 3 sec. 1 2 3 BASS! (isikan tempat kosong)

Saya ada bertanya dengan kawan non-muslim tentang pandangan mereka tentang Islam..dia jawab apa? dia, "sebab dorang pakai tudung..tutup aurat..tiada dalam agama lain." wah...nampak betapa uniknya Islam? *no, gantikan dengan "subhanallah" segala puji bagi Allah :) 
tapi siapa tahu..mungkin..
di mulutnya.. "WAH" tapi dihatinya "SUBAHANALLAH"..
di mulutnya "WOW" tapi dihatinya "MASHAALLAH"...
di mulutnya "OH MY GUCCI" tapi di hatinya "ASTAGHFIRULLAH"
siapa tahu? 

daripada situasi itu..hari demi hari.. ya, "apa yang buat saya tertarik dengan Islam sebenarnya?" terjawab...

"solat dan aurat."
aurat sayang....
Dua perkara yang saya sedar setelah 20 tahun duk di bumi yang fana lagi morgana ini..ya solat dan aurat..kenapa? ce fikir...solat mengingatkan kita dengan Allah.. sebagai tanda hubungan kita dengan Allah...aurat? sebagai tanda Allah sayang kita..jaga kita... kita jaga solat Dia jaga kita. kita jaga aurat Dia jaga kita. nampak perkaitan antara solat dan aurat? sangat dekat. u solat means u jaga hubungan u dengan Allah. Allah suruh u tutup aurat sebab apa? sebab nak jaga kita. solat dan aurat sebenarnya adalah antara kita dengan Allah.. "saling menjaga" sebagai tanda sayang :) *sweetkan?



"SOLAT"

"Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyu’, (yaitu) orang-orang yang meyakini bahwa mereka akan menemui Tuhannya dan bahwa mereka akan kembali kepada-Nya”. (2:45-46)

“Kerana itu, ingatlah kamu kepada-Ku, nescaya Aku ingat (pula) kepadamu dan bersyukurlah kepadaKu dan janganlah kamu mengingkari (nikmat)Ku. Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Sesungguhnya Allah SWT sentiasa bersama dengan orang-orang yang sabar“. (2:152-153)

Di dalam sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad dijelaskan bahwa,

 “Sesungguhnya Rasulullah saw apabila menghadapi suatu persoalan, beliau segera mengerjakan solat“.

Huzaifah bin Yaman menuturkan,

“Pada malam berlangsungnya perang Ahzab, saya menemui Rasulullah saw, sementara beliau sedang solat seraya menutup tubuhnya dengan jubah. Bila beliau menghadapi persoalan, maka beliau akan mengerjakan solat“. Bahkan Ali bin Abi Thalib menuturkan keadaan Rasulullah saw pada perang Badar, “Pada malam berlangsungnya perang Badar, semua kami tertidur kecuali Rasulullah, beliau solat dan berdoa sampai pagi“.

kata ustazah fatimah syarhah pula.. 

"rahsia berjaya itu adalah kusyuk dalam solat."

nampak??

kita solat fardhu 5x hari sehari..aurat bagi perempuan hanya muka dan tapak tangan sahaja yg lain mesti tutup. nampak tak apa yg cuba sampaikan? agama lain.. bukan macam agama kita.. agama kita punya rasa cinta.. cinta yang sebenar-benarnya cinta kepada Pencipta. kalau kata Plato, cinta itu like "mental illness", tapi kata hana, "cinta itu rindu kan kan kan.?" 

solat dan sabar kunci kejayaan. mcm ufs  katalah, "rahsia kejayaan itu kusyuk dalam solat." tup. sentap. yalah..hang solat pungggg duk pikiaq hal dunya jah.. 

"lepas ni mkn apa?" "pegi mana?" "buat apa?" 

Allah..malunya.. yg tak boleh bla.. dalam doa pun lebihkan kepada dunya dr akhirat..sayang bebebetul kita kat dunya kan?? dia, "Allah jika dia_______ untukku satukanlah hatiku dengan hatinya.." Allah malu lagi.. doa tu bagus tapi.. kan best kalau ubah.. "Allah berikan padaku sesuatu yang menurutMu terbaik untukku.." Gittuwww...kan manis didengar? manis juga untuk diterima :) kan kan kan? 

Teringat hana... anak buah kesayangan saya! hari tu tinggal berdua dengan hana..macam2 aktiviti kami buat.. nyanyi.. blakon.. sesi fotofrafi.. sampailah suatu ketika nih..sy nak solat asar..pesan kat hana,

"jangan buka pintu kat sapa2 ya."

saya pun solat...solat solat solat sampailah rakaat ketiga.....tiba-tiba... hana  masuk..dengan telekungnya.. sejadahnya.. terkedek2 pakai telekung.. tersenyum masa solat! dalam hati, "berhenti solat atau tidak?" ok berhenti. tengok hana..hai..comelnya.."meh mcik pakaikan!" betulkan sejadah dia..then, solat balik bersama.. seriously, selama 20 tahun nih..baru rasa dapat jd imam yg sebenar-benarnya imam.. rasa bahagia..dia follow semua yg sy buat..sejadah dia pun ikut berjalan.. saya pimpin dia untuk sama-sama sujud..berdiri.. empat rakaat bagi budak macam hana mesti rasa lama..oh hana... sabar ya..empat rakaat ja! untuk rakaat terakhir..sy pun zikir..tasbih tahmid takbir..ajak dia ikut sekali..lastly, berdoa..suruh dia ikut tadahkan tangan., punyalah kusyuk berdoa..tetiba... bunyi pulak radio era kat tv ..lagu kesukaan hana! apa lagi..hana pun duk nyanyi dalam berdoa dengan keadaan tangan yg menadah macam tu..tergelak! "hana!!!"

daripada situasi ini,menyedarkan saya suatu perkara, kanak-kanak ini akan ikut kita. macam mana kita macam tulah dia. betapa pentingnya cara kita bimbing anak dan cari pembimbing anak. ehh? *cehhh mcm nak kawin ja! sejak dari hari tu..bila hana nampak sy solat..kadang2 dia akan follow sekali..alhamdulillah.. satu yang saya ingin hana belajar..hana kena belajar menghargai dan menghormati. dua perkara nih sangat bernilai.. menghargai semua nikmat yang Allah bagi dan menghormati semua yang Allah suruh.. in sha Allah bahagia :)


"AURAT"


Dalam bab aurat nih.. ehemm..tak berani nak cecakap bebanyak.. konsep sy macam ni ja.. tak nak pakai tudung pendek sangat.. tak sedia nak pakai tudung labuh sangat.. pokoknya.. akarnya.. daunnya.. sedang-sedang saja bah.. biasa-biasa saja.. biarlah diri ini rumput dimata orang lain tapi bunga di mata dia. *cehhhh bajet sweet lah tu!hakikatnya memang saya rumput. +_+ bukan apa.. macam ustazah fatimah pesan dalam bukunya "sebarkan bahagia"..pakai tudung ni kena selaras dengan keikhlasan TAPI biar ikut syariat Islam. tu jah. dan lagi satu..pakai tudung ni biar seiring dengan ilmu..for me lah.. i follow seperti oki setiana dewi cakap, "tudung jangan diluar sahaja, pastikan di dalam hati juga punya hijabnya..tudung yang tidak diiringi dengan ilmu, nanti akan dibuka juga.." nampak? well.. ilmu saya kurang. .masih tercari-cari.. terkapai-kapai..dan terumbang-ambing.. *sedihnya! semua perubahan perlukan masa..*doakan kita! tutup aurat ni untuk jaga pandangan.. jaga pandangan tu apa? dia, "bila kita pandang hati kita tak berkocak." bersederhanalah :) konklusinya, tutup auratlah @tau dalam erti kata lain bertudung ikut syariat. simple! tapiii...kalau ikut sunnah pun lagi bagus..what? "purdah" *berat sebut... oh maii *masyaAllah..serius kagum dengan si pemakai :) suka tengok! mysteryy gittuwww.



oklah..pepanjang titeww bebelkan! *muntah lagi! awak-awak semua...semoga umur berkat..semoga Allah sayang..semoga Allah redha..semoga semoga dan semoga Allah beri syurga yg mengalir di bawahnya sungai2 :) sebelum tidur, niat dalam hati untuk bangun awal solat tahajud. untuk apa? dia, "kalau nak bersahabat dengan Allah, tahajudlah." takpa..buat sekali sekala..bangun malam solat..kalau terlajak tidur takpa..kurniaan dari Allah.

Rasulullah SAW bersabda: 
 “Sesiapa yang hendak tidur dan berniat untuk bangkit bagi mengerjakan Solat Sunat Tahajjud, kemudian tidurnya terlajak sampai ke pagi, maka dicatat niatnya itu sebagai satu pahala, manakala tidurnya pula dikira sebagai kurniaan Allah yang diberikan kepadanya.”              
(Riwayat al-Nasa’i dan Ibnu Majah r.a.)

"Truly, to Allah we belong and truly, to Him we shall return." (2:156)

sayang semua kerana Allah. with <3 julianah ahmad