Wednesday, 28 August 2013

Sebenarnya, dia masih ada.

dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang...

Alhamdulillahi rabbil alamin...segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.
Bersyukur masih diberi kesempatan di dunia untuk ke syurga. Ehem! nak tanya..pernah termimpi orang yang kita sayang telah tiada? macam mana perasaan kita bila terbangun dari mimpi itu? mesti bersyukur sangat kan..mesti bangun tu terus nangis2..semua orang mesti pernah alami.. kadang dalam mimpi pun boleh bagi pengajaran dan peringatan kepada kita supaya sentiasa menghargai setiap berkat hidup yang Allah bagi. tik tok! satu video yg menyentuh hati. bukan dalam mimpi tapi REALITI!! cerita tentang.........

Seorang bapa..yang menyangka anaknya telah meninggal dunia tapi sebenarnya dia masih ada. *dalam pembunuhan beramai-ramai "senjata kimia" di Syria baru2 ni." cuba tengok..sesuatu yang boleh buat kita nangis..ingat shah rukh khan ja mampu? ecece..well, shah rukh khan..koi mil gaya..i found someone! tapi.. *nyanyi....."mungkin ini memang jalan takdirku..mengagumi tanpa dicintai.." ececece. ok..jom tengok video ni :)

kata tumblr, "It’s beautiful. To think that your child is gone and to see their face and hold them in your hands and thank Allah is a beautiful miracle. It’s a blessing. The people of Syria are in our duas. InshAllah this will end soon and the innocent people will get their justice! Ameen." *go and kiss ur mak bapa. *flying kiss! 

Mereka.. mereka.. mungkin kurang beruntung di dunia..tapi, sebenarnya..mereka sangatlah beruntung di akhirat.. ujian mereka di sana jika dibandingkan dengan ujian kita di sini..tidaklah seberat dengan ujian mereka di sana.. *rasa :) atau :( ? DAN...Kesenangan mereka di sana tidaklah sebanding dengan kesenangan kita di sini.. tapi, hakikatnya, ujian mereka yg hebat di dunia adalah jaminan kesenangan mereka di akhirat. siapa rugi sebenarnya? Ya..sebenarnya kita yang rugi...kita yang patut jeles dengan mereka di sana..kenapa? ujian mereka yg sangat berat lebih mendekatkan mereka dengan Allah.. dengan "syurga".. selalu..Allah sebut..ulang ".....................akan diberikan mereka syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai...." wah..satu ayat yang... *if u know what i mean.


kita TIDAK boleh lari dari ujian.. ujian something yang manis sebenarnya..bak kata Ustazah fatimah syarha, "hidup tak best tanpa ujian". Melihat mereka di sana.. kadang rasa malu dengan diri sendiri.. hakikatnya, diri ini kosong. tidak berbuat apa-apa. ketinggalannya! tapi dan tapi, sebenarnya..di sebalik semua ini..saya perlu tahu masih ada doa yg boleh jadi shortgun untuk sy tolong mereka..walau hanya dengan doa..tapi itu satu penghubung kita dengan Allah untuk mohon pertolongan. Pertolongan Allah kan dekat?

"....iyya ka na'budu wa iyya ka nas ta'in.." 
"....hanya kepadaMu kami sembah dan hanya padaMu mohon pertolongan.."

Semoga Allah memberimu "kekuatan" untuk hadapi ujian ini dan semoga Allah memberikanmu balasan syurga :)


"can i be ur second wife?" *tercekik! ok..nampak naluri kebapaan di situ? full of kasih sayang..cara dia pandang anak dia..peluk anak dia..cium anak dia..penuh dengan kasih sayang..encik lecturer selalu tanya pasal kasih dan sayang..apa bezanya? ok "sayang tanpa kasih is nothing." kasih with sayang is something! akhir sekali.. hargai setiap hidup yang Allah bagi..hargai mak bapa kita...hargai semua orang yang menyayangi kita..esok mungkin tidak..kal ho naho....

No comments:

Post a Comment