Tuesday, 14 May 2013

Kal ho naho...

Dengan nama Allah yang maha pengasih dan maha penyayang...

Long time no see? few weeks ago.. saya rasa sangat terkejut..bila dapat tahu kawan sekampung..kawan sekolah..kawan mengaji bersama..telah pergi untuk selamanya.. terlibat dalam satu kemalangan.. dulu dia yang datang rumah tolong mengaji untuk arwah abang saya 7 tahun yang lalu.. al fatihah untuk dia :) mungkin hari ni kita yang sedekahkan al fatihah utk orang lain..esok lusa mungkin orang lain pula yang sedekahkan al fatihah untuk kita.. so, janganlah kedekut masa untuk bersedekah.. lupa, nama dia MOHD FAIDZ HADZIK.. dia nakal tapi baik sebenarnya..maafkan saya kalau ada salah dengan kamu... *maaf saya diterima kah? kamu dah tiada.. so, sebelum dia2 di sekeliling anda tiada..minta maaflah..dan berilah kemaafan kepada mereka..ingat, bila kita mudah beri kemaafan kepada mereka..Allah akan mudah maafkan kita.. sentiasa berlapang dada.. 

bila dengan berita ini...tersedar, ya Allah..mungkin aku kurang mengingat mati..ya.. mengapa kurang mengingat mati? mungkin kerana aku terlalu memikirkan dunya more than akhirah..ya..sesungguhnya dunia ini hanya senda gurau julianah.. pedulikan semua persepsi manusia..ya..saya selalu bermain dengan persepsi manusia..

"Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka. Dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?" (Surah Al-An'Am ayat 32)


"Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main-main. Dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan, kalau mereka mengetahui." (Surah Al-Ankabut ayat 64)

"Sesungguhnya kehidupan dunia hanyalah permainan dan senda gurau. Dan jika kamu beriman serta bertakwa, Allah akan memberikan pahala kepadamu dan Dia tidak akan meminta harta-hartamu." (Surah Muhammad ayat 36)


see?
pernah terbaca suatu "quotes"..

"orang yang bijak adalah orang yang sentiasa mengingat mati.."

beruntung bila kita dikelilingi orang-orang yg "bijak" kan? Sahabat, ingatkan saya tentang mati..sama2 kita saling memperingati antara satu sama lain..saling mencintai "islah"..apa tuh? saling mencintai untuk memperbaiki antara satu sama lain :) ketuk kepala saya bila masa saya terleka.. stop "terlalu" memikirkan dunia..stop! ingat, kita semua perlukan bimbingan..bukan senang membimbing diri sendiri.. bukan semua di kalangan kita yang lahir dari keluarga yang sempurna didikan agamanya..saya dari keluarga yang "biasa-biasa" sahaja.. im still learn. saya tidak kuat.. keluarga saya..kawan-kawan saya..adalah sumber kekuatan saya.. tapi, saya tidak boleh lupa..ada Allah yang maha segalanya.. 

Ujian itu sentiasa  berada dalam kehidupan saya..kamu..dan mereka.. Bukan semua orang mengalami apa yg saya alami.. tapi, kita kena ingat..sebesar-besar ujian yang kita dapat..ada orang yg lebih besar ujiannya.. bila kita diuji itu ertinya Allah masih ingat kita.. teringat cerita mengenai saidina Ali..

Suatu hari, para sahabat kebingungan melihat Saidina Ali menangis teresak-esak. Sahabat itu segera menegur Saidina Ali.

Sahabat : "Wahai Ali, mengapakah kamu berduka lara? Apakah yang telah menyebabkan kamu menangis teresak-esak begini?"

Saidina Ali : "Aku terlalu sedih, wahai sahabat. Sebab itu aku menangis."

Sahabat : "Boleh aku tahu, mengapa kamu menangis?"

Saidina Ali : "Wahai sahabatku, aku menangis kerana Allah sudah 'lupa' akan diriku. Sudah 12 hari aku tidak ditimpa sebarang ujian. Adakah Allah sudah tidak sayangkan aku?"

Ambil pengajaran daripada kisah ini..muhasabah diri..sahabat, dunia ini hanya sementara..bila kita tidak dapat sesuatu yang kita inginkan..berdoa pada Allah supaya kita boleh belajar redha..kalau kita tidak dapat sesuatu itu di dunia..kita akan dapat di akhirat..dengan izin Allah.. akhir sekali..hmm..hmmm... tarik nafas dalam2..say 'astaghfirullah..' 3x dalam hati..then, hembus. *tahan nafas sambil berzikir ok apa :) aplikasikan juga dalam senaman.. bila buat pemanasan n penyejukan badan..jangan duk bilang 1 2 3 ..8..ce terai tukar..kata dlm hati subanallah/alhamdulillah/dll 8x..more barakah r8?

maafkan saya..kal ho naho~
p/s : kalau ada salah, tegurlah :) kita belajar mencintai "islah"..apa2 teguran yang kita dapat, anggap itu sebagai peringatan dari Allah..jadikan setiap teguran sebagai nasihat.. always, berlapang dada.. masa depan kita adalah akhirat bukan dunia..jangan terlalu memikirkan masa depan di dunia..dunia ini sementara..ingat kata Shah rukh khan.. "kal ho naho"..esok mungkin tidak..hargai nikmat hidup untuk masa depan di akhirat kelak. 



2 comments:

  1. al-fatihah~
    btwy kal ho naho tu mksdnya maafkan saya ka?

    ReplyDelete
  2. kal ho naho maksudnya "tomorrow may never come" :)
    esok mungkin tidak~

    ReplyDelete