Wednesday, 27 March 2013

I complain U komen :)


Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani...


first and foremost, *cehhhh sebelum ana bukak mauduk bicara hari ni.. cuma nak pesan, supaya cek 'grammar' dan tegurlah secara ber'hikmah' sekiranya ada apa2 dalam penulisan ini yang nampak sy terlalai..terleka..atau terrrr seumpamanya sehingga buat saya dan anda2x lupa dari NIAT asal kerana.... *bismillah

hari nih agak2x saya nak cakap pasal apa?? banyak nok oyak. so so so.. *bunyi lain macam

Ceritanya begini.. Pada suatu hari.. ada seekor arnab sedang berjalan jalan ke hulur kehilir..tiba-tiba.. *nada saspens arnab itu terjatuh dan mati.. ***THE END*** sekadar selingan ya :D okay..hari saya cuma nak COMPLAIN. u know what is complain? complain adalah sejenis kuih yang berbentuk sfera berwarna jingga yang ..... *selingan kedua :p




Back to the basic! *nada serius

PERTAMA~~~

Tegur..tegur..tegur...tolonglah tegur secara berhikmah.. jangan salahkan 'dia' jika dia tidak menerima teguran kita..mungkin cara kita menegur itu salah :) tanya diri balik, kita menegur itu ikhlas atau saja menjatuhkan? kadang kita rasa kita menegur untuk kebaikan dia..tapi, sedar atau tidak sedar..kita telah menjatuhkan dia..menurunkan semangat dia..dan tambah melukakan hati dia..

"Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah (perkataan yang tegas dan benar yg dapat membezakan antara yang hak dengan yang batil.) dan pengajaran yang baik, dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik. Sungguhnya Tuhanmu, dialah yang lebih mengetahui siapa yang sesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui siapa yang mendapat petunjuk." - An-Nahl 16:125

Menurut julianah 2013, sebaik-baik teguran ialah teguran antara saya dengan dia..bukan antara saya dengan dia-dia.. *maksudnya..secara public gitu. dalam bab tegur menegur nih..ada dua risiko kita kena ambil tahu.. teguran yg kita beri buat dia dekat dengan kita atau teguran yg kita beri buat dia makin jauh dari kita.. *flashback! tapi, kan..saya percaya..kalau kita menegur secara ikhlas..dia akan rasa keikhlasan kita..ikhlas itu macam mana? ikhlas ini umpamanya seperti semut hitam yang berjalan di atas batu hitam pada malam yang gelap dan sangat susah untuk dilihat....Perumpamaan yang kedua.."Mungkin aku juga tidak menghayati surah Al ikhlas, yang didalamnya sendiri tiada perkataan ikhlas." faham? memang surah itu namanya "Al Ikhlas" tapi, ada perkataan ikhlas? nampak..betapa ikhlas itu tidak perlu diluah dengan kata-kata untuk meng'explain'nya..

Ingat, IKHLAS itu rahsia kita dengan Allah. tidak perlu tunjuk..Allah tahu..in sha Allah..
dia-dia pun akan terasa..ya..

"Dan Allah mengetahui apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu lahirkan" - An-Nahl 16:19


KEDUA~~~

Kedua, nak cakap pasal 'kematangan'.. *amboiii! ok..terus terang, sy mengukur kematangan seseorang dengan melihat sejauh mana dia memikirkan masalah dia dengan masalah orang di sekelilingnya..dalam erti kata lain tahap ke'selfish'annya macam mana?? ok.. saya belajar sesuatu suatu ketika dahulu dan baru terasa ingin meluah hari ini.. kita kena 'lebih' mengutamakan kepada orang yang lebih memerlukan..cuba banding beza masalah kita dengan dia...................

A : Eh. eh...probelem saya lagi besaq dari ente! *menuding jari ke B
B : dok. probelem angpa lagi lagi lagi beso dari mung! *berpaling muka

tiba-tiba.......

C : A...kamu tahukah masalah B?
A : YES. *dengan yakinnya.
C : so?
A : so what?? itu masalah dia..bukan masalah saya. *amboi! ni bukan setakat kes 'jual ikan nih'..nih dah masuk kes jual ayam. #selchic!
C : mung pehe dop masalah dia?
A : tidak............*masa tu A terasa malu..tahu masalah tapi tidak faham masalah.

Dalam hati si B yang mendengar, " aku pun tidak faham sebenarnya masalah si A, macam mana aku boleh 'sampai hati' assume yang masalah aku lebih besar dari dia???

A : saya minta maaf..
B : saya pun minta maaf..

moral of da story, dalam buat sesuatu..kita jangan terlalu memikirkan masalah kita sampai kita lupa orang lain juga ada masalah. malah, masalahnya lebih besar dari kita :( tapi kita?? kita lebih untuk mengetahui masalah tapi tidak memahami masalah... mungkin dia lebih memerlukan dari kita..apa salahnya kita mengalah?? so, di sini..saya nak minta maaf..mungkin sy tidak tahu perobelem anda lebih big dari perobelem saya..


KETIGA~~~

Ada ketika kita lembut.. ada ketika kita tidak boleh lembut.. macam tu dalam berbahasa..masing2 ada laras bahasanya.. konsep tu kita kena faham..jangan sebab dia nampak lembut..semua aspek kita nampak dia tu lembut. jangan sebab nampak dia kasar..dengan sekali terus kita syak dia tu kasar. jangan! jangan nilai orang secara keseluruhan.jangan! buka fikiran kita.. jangan sempitkan fikiran kita :) *terasa :/

Macam suatu kisah ni..ada seorang saudari..tengok dari percakapan..pergerakannya..semuanya memang lembut tahap A+++!!!! kita pun rasa, dia tu control ka? *jahatnya aku... hinggalah pd suatu ketika, dalam satu program..aku bersama dgn dia.. ternyata dia memang macam tu..pokoknya memang tercipta begitu.. sejak dari hari itu, sy mula menerima dia..bsangka baik dgn dia..dia memang begitu :) maafkan saya kerana termenghukum :/ 

moralnya, buatlah apa saja..yang penting niatkan kerana Allah..percaya atau tidak.. kita tidak akan care dengan pandangan manusia bila mana kita niat kerana Allah.. pakailah cantik-cantik..berlembutlah.. sebab apa? sebab..Allah kan sukakan kelembutan? Allah kan sukakan kecantikan? so, niatkan semuanya kerana Allah.. pegang ayat ni :

"I don't care what u think about me. I was not born to impress u. Impress Allah FIRST." *Tampal kat dinding. #jarisilang'rasa'naklepas 


PENUTUP~~~

Untuk ke berapa kalinya..sy minta maaf andai ada terasa hati..saya minta maaf.. saya tulis sebab saya sayang saya..sayang anda2..sebab anda semua saudara saya.. teguran/ komplain/ xplanation dan seumpamanya ini bukan bererti sy ini 'tidak pernah' tergolong dalam kalangan itu..tidak! the teguran juga untuk sy sendiri terutamanya..

"Di sekitar Arasy ada menara2 dari cahaya.. Didalamnya ada org2 yang pakaiannya dari cahaya & wajah mereka bercahaya.. Mereka bukan para Nabi & syuhada, hingga para Nabi & syuhada kagum kepada mereka.." Ketika ditanya oleh para sahabat, Rasulullah SAW menjawab, "Mereka adalah orang2 yang saling mencintai krn ALLAH, saling bersahabat kerana ALLAH, saling berkunjung kerana ALLAH & saling memaafkan kerana ALLAH" *salam ukhuwah fillah

Sekian....masa menulis tamat..buah anggur tinggal sebiji, izinkan sy mengundur diri :) eh2x..jap2x!!!

"Allah tidak suka kepada perkataan-perkataan buruk yang dikatakan dengan berterus-terang (untuk mendedahkan kejahatan orang); kecuali oleh orang yang dianiayakan. Dan (ingatlah) Allah sentiasa Mendengar, lagi Maha Mengetahui. Jika kamu menyatakan suatu kebajikan, menyembunyikannya atau memaafkan sesuatu kesalahan (orang lain), maka sungguh, Allah maha pemaaf, maha kuasa "
- An Nisa 4:148-149

SAYA MINTA MAAF :)) *I sin, I am human.

"Lihat apa yang dikata..bukan siapa yang berkata"


4 comments:

  1. same jugak dgn indah..kadang2 termenghukum org tu tanpe soal selidik dulu..slalu nk tgk luaran je..
    #Muhasabah diri

    ReplyDelete
  2. kita termenguhukum sebab kita tidak faham..mungkin..bila ada org hukum kita..kita cuba anggap itu sebagai nasihat/teguran :)"ambil yg baik buang yg keruh.." *cakap memang senang kan..hehe :):

    ReplyDelete
  3. byk info dan penyampaian menarik..teruskan dakwah. Muhasabah diri..:(

    ReplyDelete
  4. terima kasih..sama2 muhasabah diri :)

    ReplyDelete