Tuesday, 2 October 2012

Demi sayang..saya sanggup POLIGAMI



Pada suatu petang yang hening....


Suami : isteriku yang solehah, boleh abi cakap sekejap?

Isteri : boleh, ada apa bi...?

Suami : boleh tak abi nikah lagi mi?

Isteri : ehh, ape pulak tak boleh bi, umi sangat sokong niat abi, sebab itu dilakukan Rasulullah..so,   sudah pasti ia satu kebaikan asal abi boleh berlaku adil sebatas keadilan sebagai seorang manusia..

Suami : subhanallah , isteriku memang paling baik..

Isteri : hmm.. tapi ada syaratnya la abi..

Suami : apa tuh mi ?


Isteri : Rasulullah itu ibadahnya sangat luar biasa,kalau abi nak nikah lagi abi mesti contohi Rasulullah yg selalu mengerjakan solat tahajud dan dhuha serta solat sunat yg lain ..

Suami : oh, macam tu ye umi ? oke2 abi akan buat semua tu (demi bernikah lagi :D)

*beberapa bulan kemudian ..

Suami : umi ,abi tak pernah meninggalkan tahajud ,dhuha dan solat sunat selama 5 bulan ni.. so, abi boleh nikah lagi kan mi?

Isteri : hmm..subhanaAllah suamiku hebat ! tapi ada yg kurang lg la abi.. Rasulullah ni rajin puasa, abi pun mesti ikut Rasulullah puasa isnin-khamis dan puasa daud.. agar sempurna ikhtiarnya bi.. =)

Suami : macam tu ye mi ?,oke la kalau macam tu, abi akan puasa sunat (demi bernikah lagi.. :D aku rela ! )

*beberapa bulan kemudian ..

Suami : mi,abi dah puasa sunat selama 6 bulan ini, so abi boleh nikah kan mi?

Isteri : hmm,. tentu boleh abi sayang.. tapi untuk lebih menyempurnakannya abi harus jalankan kewajipan abi yang terakhir ..

Suami : apa lagi tuh umi??

Isteri : abi belum berjihad dan bergelar syahid.. abi pergi dulu ke palestin atau afghanistan dan syahid kat sana,.lepas tu abi boleh bernikah lagi bahkan umi izinkan dengan 72 orang sekaligus..semoga berjaya ya abi, nanti kenalkan umi dengan isteri-isteri abi dari kalangan bidadari... ^_^.

PESANAN
Sebelum kalian kaum laki-laki berpoligami, perbaiki lah diri.. jangan melakukan poligami kerana nafsu tapi berpoligami lah untuk ibadah kepada Allah.. wallahu'alam :'D




-Edit from post 'We love Islam'-

No comments:

Post a Comment