Monday, 17 September 2012

Sport of Love?


Bermulanya hidup di ipg, maka bermula lah satu cabaran yang mesti aku hadapi iaitu SUKAN! Sukan tu apa?? huh! (mengeluh) sepanjang 3 sem ni..saya telah bermain banyak permainan..bola baling..bola tampar..bola keranjang..hoki..tenis..brapa semuanya? ada 1, 2, 3, 4, 5..macam tak percaya julianah main semua ni..ini bukan saya..saya tidak rasa ini diri saya yang dulu..manusia berubah..tapi, tak semua perubahan yg ada atas kehendak kita sendiri.."kita merancang, Tuhan yang menentukan.."how many times aku dengar ayat ni..saya pasrah, tapi, saya tak redha.. #astaghfirullahalazim..bersyukurlah, ada hikmah dsebalik semua ini.. betullll!! ada hikmah..buktinya, saya mulai mencintai alam sukan :D yakah?? tipu dosa masuk neraka..... 

Saya : ada gaya Maria Sharapova tak??
Dia : erk?? gaya macam Lee Chong Wei adalah..


Di antara semua sukan yang aku pernah main, permainan tenis lah yg paling besz!! main macam main badminton..ingat lagi Encik lecturer tu cakap "kamu cepat pandai" erk?? tak kan ekspresi muka aku yg cool masa dia ajar tu ditafsirkan lain..huhh!! saya   boleh faham teori..tapi praktikal tu tidak boleh encik..Second main hoki..hahahah!  first tengok permainan ni macam kasar saja..bahaya pulak tu..tapi, bila mula main..rasanya, permainan ni tidaklah bahaya..adoii!! terkena kaki..PBSM2X!! no answer... 


PASUKAN HOKI KEBANGSAAN!! ko ada??
Barisan  pemain tenis yang profesional. #konon! pegang raket tenis pun FAIL!

Saturday, 15 September 2012

Sempurnakah Imanku? dia? dan kamu?


Al-Quran..
Dalam rukun Iman, kita kena beriman dengan Al-Quran..
berkata mengenai Al-Quran, bertanya pada diri..sudah beriman kah diri ini?? dalam surah Al-Anfal ayat kedua..

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman (yang sempurna imannya) adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gementar hatinya, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya kepada mereka, bertambah (kuat) imannya dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakal"

Astaghfirullahalazim..betapa besarnya impak ayat ini kepada aku..gementarkah hati ini pabila disebutkan nama Allah? rasa bertambahkah iman ini tatkala dibacakan ayat-ayat Al-Quran?? Muhasabah diri sebentar...

"Wahai pembaca yg patut dikasihani dan tidak berdaya! Apa yang engkau dapat dari membaca al-Quran hanyalah berupa gerakan lidah. Seandainya engkau merenungkan apa yang engkau baca, maka hatimu akan hancur oleh apa yang membuat rambut Rasullullah s.a.w beruban. Tetapi kalau engkau sudah merasa cukup puas hanya sekadar menggerakkan lidah, engkau tidak memperolehi buah al-Quran " – Imam Al Ghazali (dzikr al-maut wa ma ba’dahu -ihya ulumuddin)


Kita Islam, bukan pada nama semata-mata..tapi, itulah hakikatnya yang berlaku pada hari ini.. ramai yang mengaku Islam tapi tidak beramal sebagaimana yang diperintahNya..aku juga pernah dan mungkin masih tergolong dalam itu..aku sedar..aku cuba untuk berubah..tapi, perubahan itu bukan mudah, memerlukan masa..kena sentiasa berdoa memohon hidayah dan taufik daripadanya..hidayah dan taufik apa bezanya??? ada bezanya..nak tahu? tanyalah Pak Cik Google :)
kadang, bibirku keluh pabila 'non-muslim' bertanya kepada diriku mengenai Islam.. 

"mengapa dia tidak menutup aurat, dalam islam kan wajib menutup aurat?"
"perangai dia(org Islam itu) lebih teruk daripada kami"
"pakaian mereka lebih kurang dan kadang lebih teruk dari kami"

Aku tidak berdaya untuk menidakkan apa yg dia katakan..dan tidak sanggup untuk meng'iyakan apa yang dia katakan..tetapi, hakikatnya, dia berkata ada benarnyaa..bukti ada di depan mata..dia tidak bercakap kosong semata-mata..aku akui itu..tapi, tidak semua orang seperti itu..kadang kita lihat luarannya seperti itu, tapi kita tidak pernah mengambil tahu apa di dalamnya..itulah manusia..hidup ini penuh dengan kepura-puraan..kamu tidak akan mengenal seseorang itu UNLESS kamu sudah lama tinggal 'sebumbung' dengannya!

"berkatalah jika perkara yg dikatakan itu baik, diamlah jika perkara yang dikatakan itu tidak baik.. Jaga iman melalui kata-kata yang diiringi oleh hati yang ikhlas kerana Allah SWT :)

Sempurnahkah Imanku? dia? dan kamu? 


Sunday, 2 September 2012

What is LOVE?? children say...



“Love is when you go out to eat and give somebody most of your French fries without making them give you any of theirs.” - Chrissy, age 6

“Love is what makes you smile when you’re tired.” - Terri, age 4


“Love is when my mommy makes coffee for my daddy and she takes a sip before giving it to him, to make sure the taste is OK.” - Danny, age 7

“If you want to learn to love better, you should start with a friend who you hate,”- Nikka, age 6

“Love is when you tell a guy you like his shirt, then he wears it everyday.” - Noelle, age 7

“Love is like a little old woman and a little old man who are still friends even after they know each other so well.” - Tommy, age 6

“My mommy loves me more than anybody. You don’t see anyone else kissing me to sleep at night.” - Clare, age 6

“Love is when Mommy gives Daddy the best piece of chicken.” - Elaine, age 5
“I know my older sister loves me because she gives me all her old clothes and has to go out and buy new ones.” - Lauren, age 4

“When you love somebody, your eyelashes go up and down and little stars come out of you.” - Karen, age 7

“You really shouldn’t say ‘I love you’ unless you mean it. But if you mean it, you should say it a lot. People forget.” - Jessica, age 8