Wednesday, 8 August 2012

Tiada Panggilan Yang Lebih Penting...

Aku sendiri lagi tapi kini dengan 'Have A little Faith' di tangan. Mungkin secara fizikalnya, aku sedang membaca, namun, fikiran aku jauh menerawang memikirkan kisah pahit manis kehidupan.

Dari jauh aku terlihat seorang gadis yang berpakaian menjolok mata melemparkan pandangannya ke arah tasik buatan yang menjadi pusat universiti swasta ini. Sambil itu, matanya asyik mengerling iPhone di tangan. Menunggu seseorang atau suatu panggilan, kah? Mungkin.

Perhatian aku tertumpu pula kepada seorang lelaki di kiri ku yang sedang khusyuk membaca tafsir Al-Quran. Lama aku memerhatikan jejaka itu. Mukanya bersih, sedap mata memandang. Bunyi bising di sekeliling langsung tidak diendahkan. Berhati-hati dia menutup tafsir itu dan meletakkannya di atas meja lantas melihat jam di tangan. Menunggu seseorang juga, kah? Ya, mungkin.

Aku tersenyum kembali menatap buku yang sedang dibaca sebentar tadi. Leka membaca, aku disedarkan dengan bunyi laungan azan menandakan masuknya waktu solat fardhu Asar. Perhatian kembali tertumpu kepada dua hamba Allah tadi. Kedua-duanya bangun dan masing-masing berjalan ke arah surau universiti. Aku tersenyum lagi tapi kali ini dengan senyuman penuh makna.

Subhanallah, hebat sungguh panggilanMu itu. Subhanallah, besar sungguh nikmat panggilanMu itu. Tidak kira siapa pun, bila, di mana, panggilan itu pasti dan mesti menjadi prioriti utama kami sebagai hambaMu. Berkopiah atau berpakaian menjolok mata bukan alasan untuk mengabaikan panggilan itu.

Panggilan agung yang mengajak kami sujud kepadaMu. Panggilan agung yang mengajak kami untuk berdoa dan mengucapkan kata syukur atas segala nikmatMu. Panggilan agung yang mendekatkan diri kami dengan Mu. Panggilan yang agung yang perlu dijawab demi meraih cintaMu yang satu. Panggilan agung yang mengingatkan kami tentang kehadiranMu yang Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Pengampun dan Maha Adil.



- Artikel iluvislam.com

No comments:

Post a Comment