Sunday, 15 July 2012

Pulau Perhentian..

Pulau Perhentian jauh ke tepi,
jom ke Pulau Perhentian lagi?


Untuk pertama kalinya, saya merasa bagaimana naik bot..
begitu teruja sangat..masa bjalan begitu pantas menikmati indahnya suasana d laut dan
menghirup udara yg segar... oh yeahhhhhhh!! tak sabar nak blajar berenang~

Semua rakyat Bahasa Melayu berkumpul..di sini, kami semua bagai satu keluarga..
tiada jurang yg memisahkan antara 3 kelas..
"hidup 1BM!!!!" Bak kata pengerusi.. 

Kami dari Institut Pendidikan Kampus Kota Bharu telah selamat sampai ke Pulau Perhentian..
hahahahahahah...!! ko ada?

Persiapan memasang khemah.. di sinilah tempat kami untuk makan..solat..
dan berkumpul bersama-sama..rindu~

Akhirnya, khemah kami siap dipasang..life jaket digantungkan..
(amboi, skemanya ayat..tahulah bakal cikgu bahasa Melayu)

Tak sabar rasanya untuk menjejak ke Pulau Perhentian..
eksaited tahap ekstrimsss!!!!!
"ada cannibals tak ya??" tanya hati..

Aktiviti sepanjang kami berada di sini..
 WATER CONFIDENT, <--tak cnfident lagi! 
SNORKELING, <--tak sampai ke pulau seberang!
KAYAK, <--tak sampai niat nak kayak ke Pantai cahaya Bulan
JUNGLE TRECKING, <--tak tahu nak beza herba dgn racun! jahilnya..
IKKTIAR HIDUP, <-- tak kesampaian niat nak masak pizza hutan..what?
KAJIAN EMPIRIKAL, <-- tak sangka, bahwasnya aku sgt jahil ttg tumbuh-tumbuhan
MALAM KEBUDAYAAN.... <--tak dapat bawa peranan sbg "rama-rama"..hahahah...grup kita terbaik!

Perjalanan kedua meneruskan aktiviti 'IKHTIAR HIDUP'

Ikhtiar hidup..
Setiap kumpulan hanya diberikan tepung, ubi kayu, gula, garam, tembikai, sardin, minyak masak, ikan bilis, bawang dan bahan api..terpulang kepada kreativiti kumpulan masing2x..

Taraaaaa!!!
inilah hasil daripada ikhtiar hidup kumpulan kami.. makanan tambahan seperti telur dan apple juga kami bekalkan..hahah! bila pensyarah tanya, " dapat dari mana telur n apple ni?"..hm..kami pun cakap dapat dari hutan.. huhuhu..akhirnya, kumpulan kami MENANG!!!!!

Sesi fotografi..
yang lain tengah riadah..kita jalan-jalan di sekitar pantai..
menghayati tempat pengambaran ombak rindu..yakah???

Sementara menunggu untuk menaiki bot..
 terjumpalah dengan anak minah salleh ne..isyhhh3x~

Refleksi??
tak tergambar oleh kata-kata..
pergi ke Pulau meninggalkan parut di kaki..oh..landak laut..
hahahahah..
(coming soon...update)

Hahahah..akhirnya, refleksi yang sangat SKEMA..telah siap..tinggal nak print saja..
senyum tak perlu kata apa2x..^_^



Pada 10 Julai 2012, Program Sukan dan Rekreasi anjuran Jabatan Pendidikan Jasmani telah diadakan di Pulau Perhentian Besut, Terengganu di bawah kelolaan guru pelatih PPISMP Opsyen Bahasa Melayu. Program ini telah diadakan selama 4 hari 3 malam dengan disertai seramai 76 orang guru pelatih dan diiringi oleh 5 orang pensyarah.

         Program ini adalah satu program yang sangat memberikan impak yang baru kepada saya. Melaluinya, saya belajar banyak pengalaman baru, contohnya dalam berkayak, snokerling, ‘water confident’, ikhtiar hidup, ‘jungle trekking’, kajian empirikal dan sebagainya. Semua aktiviti ini bukan sahaja menyeronokkan malah ia mengajar dan menyedarkan saya beberapa perkara baru dalam hidup ini. Pertama, saya belajar mengenai sesuatu pengurusan dalam mengendalikan sesuatu program. Walaupun, saya bukan dari kalangan ahli mesyuarat tertinggi, tapi saya dapat belajar melalui pemerhatian saya dengan cara pengurusan mereka. Alhamdulillah, daripada apa yang saya lihat, pengurusan yang dijalankan oleh ahli mesyuarat tertinggi sangat cekap dan sistematik dengan bantuan yang erat daripada para pensyarah dan kerjasama yang mantap daripada guru pelatih yang lain.

          Selain itu, saya juga belajar mengenai erti sebuah persahabatan. Di sana kami telah dibahagikan mengikut kumpulan yang terdiri daripada tiga kelas yang berbeza-beza. Melaluinya, saya mula bersua kenal dengan mereka dan dapat mengenal setiap keperibadian dan watak yang lain-lain. Ternyata ukhuwah yang terjalin antara kami sangat erat dan kami sangat gembira dan bersyukur kerana hasil daripada kerjasama ditambah pula dengan semangat yang kental dalam kalangan kami telah memberikan kemenangan kepada kami dalam dua aktiviti yang dijalankan iaitu pertandingan sketsa semasa malam kebudayaan dan ikhtiar hidup.

         Di samping itu, saya juga belajar banyak benda mengenai flora dan fauna melalui aktiviti snokerling, kajian empirical, ‘jungle trekking’ dan lain-lain. Contohnya, melalui aktiviti snokerling, saya dapat melihat secara ‘live’ pelbagai spesies ikan, batu karang dan lain-lain. Tambahan itu, kajian empirikal yang kami lakukan juga telah menyedarkan saya betapa jahilnya pengetahuan saya mengenai tumbuh-tumbuhan herba dan beracun. Alhamdulillah, hasil daripada perkongsian ilmu daripada rakan-rakan, saya telah mengetahui banyak tentang tumbuhan herba dan tumbuhan beracun. Saya juga dapat belajar untuk lebih bersyukur, menghargai dan mencintai alam sekitar.

          Akhir sekali, program ini sangat baik. Kelebihan mengatasi kelemahan sedia ada. Tidak banyak kelemahan yang saya lihat dalam program ini. Jadual seperti dalam tentatif tidak turuti seratus peratus dan perubahan jadual dari semasa ke semasa bukanlah satu penghalang untuk mencacatkan perjalanan program ini. Saya faham perubahan cuaca yang tidak menentu menyebabkan kami terpaksa mengubah jadual. Walau bagaimanapun, semua aktiviti kami berjalan dengan lancar dan semua peserta dalam keadaan sihat dan selamat sepanjang program. Alhamdulillah. Di sini, saya juga ingin ambil kesempatan untuk mengucapkan terima kasih kepada para pensyarah yang banyak membimbing kami dan ucapan terima kasih juga kepada rakan-rakan yang lain. Program ini sangat bermakna dan takkan saya lupakan.


kawan-kawan, lcturer pesan..jangan buat refleksi lebih dari satu muka surat tau! 
kesiankanlah kat lcturer baca panjang-panjang..hahaha!!
"MAKE IT SIMPLE!!!'
simple ka? 

No comments:

Post a Comment