Thursday, 19 July 2012

Kuatkah Aku??



Ramainya balik minggu ni kan?? untunglah..rumah dekat.. roomate baru saja pulang.. minggu ni, dia sedih..homesick gitu..heheh..dia kata, "rindu dekat mek.. dah sebulan tak jumpa.."( dalam keadaan menangis)..aku terfikir dan baru tersedar.."Ya, Allah..kuatnya aku"..dia boleh menangis walaupun hanya sebulan tak jumpa mak..tapi, aku?? berbulan-bulan tak jumpa.. tak setitik air mata pun mengalir..tidak rindukah aku?? tak..air mata..??susah untuk diri ini mengalirkan air mata..susah sekali..mungkin kerana sifatku yang suka memendam..ya..aku suka memendam..aku tak akan sesekali mempamerkan kesedihanku pada orang..bukan aku tak nak berkongsi..tapi, bila aku sedih..dorang pun sedih..so, bagaimana aku nak bagi kekuatan dengan mereka kalau dua2x sedih?? Tuhan saja yang tahu hati ini bagaimana..syukur Alhamdulillah..kesedihan roomateku pada hari itu menyedarkan aku..bahawa Allah telah bagi aku kekuatan selama ni untuk hadapi kesedihan..aku sedar..aku kuat..ya..aku kuat!! terima kasih, Ya Allah..


Ramadhan pun dah nk dekat..sabtu ni puasa dah.. Ya, Allah..rindunya aku berbuka puasa di rumah..sahur..makan sama-sama dengan keluarga..merasa masakan mak.. tahun lepas juga begini..puasa tanpa keluarga..sahur tanpa keluarga..dan sambut raya tanpa keluarga di sisi.. adakah dalam masa 5 tahun, aku harus begini?? hmm..(keluhan)..astaghfirullahalazim.. tak apa, Julianah..sabarkan hatimu sayang.. inilah ujian duduk jauh dari keluarga... mungkin ada hikmah disebalik semua ini.. ramai tanya, "kenapa tak balik raya tahun ni?"..hmmm..memanglah nak balik..tapi, tngok tiket kapal terbang ja..mahal! lepas tu..cuti seminggu..berbaloikah?? memang tidak berbaloi kan..tapi, hati ini menjawab, "ya memang berbaloiii...walaupun seminggu..tapi, tapi saat2x bersama keluarga memang terindah dan lebih penting.. masa cuti pendek ka..panjangkah..sama sejak..selagi dapat berkumpul dengan keluarga..selagi itulah berbaloi..tapi, bila difikir-fikir..tak apalah..tak nak lah menyusahkan mereka.." bukannya mereka tak mampu nak belikan tiket..tapi, aku bukan bukan jenis yang suka menyusahkan..terus terang..sungguh berat hati ini..bibir ini untuk mengeluh..dengan mereka..aku tak boleh..huh! hati pun berkata lagi, "come on lah Julianah..cuti seminggu ja..takkan nak bazirkan duit seribu lebih beli tiket untuk cuti seminggu? bulan 6 hari tu dah balik kan..nanti hujung tahun balik lagi..tak ke rugi tu??" Hmm.. hati lain berkata, "ngko dahlah tak balik raya hari..tahun ni pun tak balik juga..bukan tahun lalu ko dah berazam nak balik jugak ke raya tahun ni? ko dah tak ingat bagaimana perasaan ko tahun lalu masa raya tanpa keluarga???"..hati menjawab, " memanglah..tapi, nak buat macam mana..tolonglah..Julianah seorang yang kuat!!! tak apa...ujian..mesti ada hikmah dsebalik semua ini.."
       hmmm....(keluhan kali kedua) ahahah..alahai..mood sedihlah pulak hari ni..dont sedih2x!! maniskan senyuman..lembutkan lidah..klah...sampai sini sahaja coretan buat hari ini.. moral of da story, bersyukurlah pada anda-anda yang berada dekat disamping keluarga pada ketika ini..yang duduk jauh dari keluarga tu..tak apa..sabarkan hatimu..akan ada hikmah disebalik ujian ini..semoga Allah bagi kekuatan kepada kita untuk menghadapinya..^___^

I'm ok!! ^____^


No comments:

Post a Comment